Šríla Prabhupáda a několik Jeho žáků se v roce 1974 setkalo ve
Frankfurtě nad Mohanem s páterem Emmanuelem Jungclaussem, benediktinským
mnichem z kláštera v Niederalteiche. Jakmile si páter Emmanuel povšiml,
že Šríla Prabhupáda nese růženec podobný růženci, který používají
křesťani, podotkl, že se také stále modlí: „Ježíši Kriste, buď k nám
milosrdný." Tak vznikl následující rozhovor:
Šríla Prabhupáda: Co znamená slovo Kristus?
Páter Emmanuel: Kristus pochází z řeckého slova Christos, což znamená "pomazaný".
Šríla Prabhupáda: Christos je řecká verze slova Krišna.
Páter Emmanuel: To je zajímavé.
Šríla Prabhupáda: Když Indové vyslovují slovo Kršna, často říkají "Krišta"*.
Krišta je sanskritské slovo a znamená "přitažlivý". Když tedy
oslovujeme Boha "Kriste", "Krišto" nebo "Krišno", oslovujeme ve
skutečnosti tu samou nejpřitažlivější Nejvyšší Božskou Osobnost. Když
Ježíš pravil: „Otče náš, jen jsi na nebesích, posvěcuj jméno Tvé.",
jméno Boha bylo „Krišta" jinak "Kršna". Souhlasíte?
Páter Emmanuel: Myslím,
že Ježíš jako syn Boží vyjevil pravé jméno Boha: Kristus. Můžeme
oslovovat Boha „Otče”, ale pokud ho chceme oslovit pravým jménem, musíme
říci „Kriste”.
Šríla Prabhupáda: Áno, „Kristus” je jiný způsob, jak vyslovit „Krišta”, a „Krišta” je jiné vyslovení Božího jména „Krišna”.
Ježíš
říkal, že by jsme měli zpívat jméno Boha, ale včera jsem slyšel jednoho
teológa, který tvrdil, že Bůh nemá jméno - můžeme Ho oslovovat jen
„Otče”. Syn může říkat svému otci „otče”, ale otec má i jméno. Podobně
„Bůh” je všeobecný název pro Nejvyššího Pána, kteréhož vlastní jméno je
Krišna. Proto když oslavujete Boha jmény „Kristus”, „Krišta” a nebo
„Krišna”, oslovujete tu samou Nejvyšší Božskou Osobnost.
Páter Emmanuel: Ano,
když chceme hovořit o pravém jméně Boha, musíme říci „Kristus”. V našem
náboženství uznáváme Svatou Trojici: Otec, Syn a Duch Svatý. Věříme, že
jen Syn Boží může vyjevit jméno Boha. Ježíš Kristus vyjevil jméno Otce,
a proto považujeme jméno Kristus za zjevené jméno Boží.
Šríla Prabupáda: Vlastně
to nevadí - Krišna nebo Kristus, jména jsou stejné. Nejdůležitější je,
aby jsme dodržovali příkazy písem, které doporučují pro tento věk
zpívání Božích jmen.** Nejjednoduší je zpívání mahá-mantry: Haré Kršna, Haré Kršna, Kršna Kršna, Haré Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré.
Ráma a Krišna jsou jména Boha a Haré je Boží energie. Když zpíváme
mahá-mantru, oslovujeme Boha spolu s Jeho energií, která je dvojaká -
duchovní a hmotná. Nyní jsme v zajetí hmotné energie. Proto se modlíme
ke Krišnovi, aby nás milostivě vysvobodil z hmotného světa a přijal nás
do služby v duchovním světě. To je celá naše filosofie. Haré Kršna
znamená „Ó, Boží energie, ó, Bože (Kršno), prosím Tě, zaměstnej mě v
oddané službě Tobě.” Pro člověka je přirozené někomu sloužit. Z nějakého
důvodu však nyní sloužíme hmotné energii, ale jakmile tuto službu
změníme a začneme sloužit duchovní energii, pak bude náš život dokonalý.
Praktikovat bhakto-jógu (láskyplnou službu Bohu) znamená osvobodit se
od označení „hinduista”, „muslim”, „křesťan” atd. a jen sloužit Bohu.
Lidé vytvořili křesťanství, hinduismus a islám. Až když dosáhneme
náboženství bez těchto označení a přestaneme si myslet, že jsme
křesťani, hinduisté či muslimové, poté teprve můžeme hovořit o čistém
náboženství neboli bhakti.
Páter Emmanuel: Mukti?
Šríla Prabhupáda: Ne,
bhakti. Bhakti zahrnuje i mukti (tedy spasení, osvobození se z hmotné
existence). Mukti nemůže být bez bhakti, ale když jsme na úrovni bhakti,
je už v tom zahrnuté i mukti. Popisuje to Bhagavad gíta (14.26): „Kdo
se plně zaměstná v oddané službě, kdo nepoklesne za žádných okolností,
okamžitě překoná kvality hmotné přirody a takto dospěje na úroveň
Brahmanu.”
Páter Emmanuel: Je Brahman Krišna?
Šříla Prabhupáda: Krišna
je Parabrahman (Nejvyšší Brahman). Brahman se realizuje ve třech
aspektech: Jako neosobní záře Brahmanu, lokalizovaná Paramátmá (Nadduše)
a osobní Bhagaván (Bůh). Krišna je osoba a Nejvyšší Brahman, neboť Bůh
je osoba. Šrímad Bhagavatam (1.2.11) to potvrzuje: „Moudří
transcendentalisti, kteří znají Absolutní Pravdu, nazývají tuto
nedvojnou podstatu, Brahman, Paramátmá a Bhagaván.” Realizace Boha jako
Nejvyšší Osobnosti je nejvyšším poznáním Boha. Bůh má šest vznešených
vlastností: Je nejsilnější, nejbohatší, nejkrásnější, nejslavnější,
nejmoudřejší a schopný si nejvíce odříkat.
Páter Emmanuel: S tím souhlasím.
Šríla Prabhupáda: Jelikož
je Bůh Absolutní, Jeho jméno, Jeho podoba a Jeho vlastnosti jsou také
Absolutní a neliší se od Něho. Když zpíváme svatá jména Boha, jsme s Ním
přímo spojení. Když je člověk ve styku s Bohem, získává božské
vlastnosti, a když je úplně očištěný, stane se z něho přítel Nejvyššího
Pána.
Páter Emmanuel: Ale my můžeme pochopit Boží jméno jen do jisté míry.
Šríla Prabhupáda: Ano,
jsme omezení, ale Bůh je neomezený. A jelikož je neomezený, absolutní,
má také neomezené množství jmen, z kterých každé označuje Boha. Jeho
jména můžeme pochopit podle toho, do jaké míry je vyvinuté naše duchovní
poznání.
Páter Emmanuel: Mohu
se Vás na něco zeptat? I my křesťani kážeme lásku k Bohu, snažíme se ji
poznat a s sloužit Bohu z celého srdce i z celé duše. Jaký je tedy
rozdíl mezi Vašim hnutím a námi? Proč posíláte své žáku do západních
zemí, aby kázali lásku k Bohu, když evangelium Ježíše Krista přináší ten
samý odkaz?
Šríla Prabhupáda: Problém je v tom, že křesťani nedodržují Boží přikázání. Souhlasíte?
Páter Emmanuel: Ano, víceméně máte pravdu.
Šríla Prabhupáda: Tak
jaký význam má křesťanská láska k Bohu? Když nedodržujete příkazy Boha,
kde je Vaše láska? Proto jsme přišli, aby jsme učili, co je to láska k
Bohu, jestliže ho milujete, nemůžete nedodržovat Jeho příkazy. A když se
jimi neřídíte, tak Vaše láska není pravá. Lidé na celém světě milují
své psy, a ne Boha! Haré Krišna hnutí je proto potřebné, aby naučilo
lidi, jak obnovit zapomenutou lásku k Bohu. Nejen křesťani, ale i
hinduisti, muslimové a ostatní mají na tom vinu. Označili se jako
„křesťani”, „hinduisti” nebo „muslimové”, ale Boha neposlouchají, V tom
je problém.
Páter Emmanuel: Mohl by jste vysvětlit, v čem jsou křesťani neposlušní?
Šríla Prabhupáda: Ano - nedodržují přikázání „Nezabiješ” - podporují zabíjení zvířat. Souhlasíte, že porušují toto přikázání?
Páter Emmanuel: Osobně s Vámi souhlasím.
Šríla Prabhupáda: Dobře, pokud chtějí křesťani milovat Boha, musí přestat zabíjet zvířata.
Páter Emmanuel: Ale není důležitější...
Šríla Prabhupáda:
Když ve výpočtu uděláte chybu na jednom místě, výsledek bude chybný. Je
jedno, zdali další matematické úkony budou správné, ve výpočtu už je
chyba a všechno následující bude nesprávné. Nemůžeme jednoduše přijmout
jen tu část písma, která se nám líbí, odmítnout to, co se nám nelíbí a
očekávat nějaký výsledek. Například slepice snáší vejce zadní částí tělo
a jí zobákem. Hospodář si může pomyslet: „Přední část slepice mě vyjde
velmi draho, protože musí jíst. Bude lepší, když ji odřežu.” Ale jakmile
slepici chybí hlava, nebude snášet žádné vejce, protože tělo bude
mrtvé... Stejně tak Nám nepomůže, když odmítneme obtížnou část písma a
budeme dodržovat jen tu část, který se nám líbí. Musíme přijmout příkazy
písem tak, jak je písmo předkládá, a ne tak, jak se nám to hodí. Když
nedodržujete přikázání „Nezabiješ”, jak můžete hovořit o lásce k Bohu?
Host: Křesťani vztahují toto přikázání na lidské bytosti, ne na zvířata.
Šríla Prabhupáda: To
by ale znamenalo, že Ježíš nebyl natolik inteligentní, aby použil
správné slovo - nezavraždíš. Zabít a zavraždit jsou dva pojmy. Vraždění
se vztahuje na lidi. Myslíte si, že Ježíš nebyl natolik inteligentní,
aby použil správné slovo - „Nezavraždíš” - namísto „Nezabiješ”? Zabít
znamená jakýkoliv druh zabíjení a hlavně zabíjení zvířat. Kdyby měl
Ježíš na mysli jen zabíjení lidí, použil by slovo „Nezavraždíš”. ***
Páter Emmanuel: Ale
ve Starém zákoně se přikázáním „Nezabiješ” nemyslí vražda. Když Ježíš
řekl „Nezabiješ”, ještě toto přikázání rozvinul, že člověk by se nejenže
měl vyhnout zabití svého bližního, ale měl by se k němu chovat s
láskou. Nikdy nemluvil o vztahu člověka k jiným živým bytostem, jen o
vztahu mezi lidmi. Proto když řekl „Nezabiješ”, myslel to také v
duševním a citovém smyslu, tedy, že bychom neměli nikomu ubližovat
fyzicky, ale ani zlými slovy a podobně.
Šríla Prabhupáda: Nezajímá
nás ten či onen zákon, ale jen slova použitá v přikázáních. Jestliže
chcete tyto slova interpretovat, to už je něco jiného. My rozumíme
přímému významu: „Nezabiješ” znamená, že křesťani by neměli zabíjet.
Můžete předložit mnoho vysvětlení, aby jste ospravedlnili svoje nynější
konání, ale jasně vidíme, že tu žádné výklady nejsou třeba. Výklad je
potřebný, když je něco nejasné. Ale tady je všechno jasné. „Nezabiješ”
je jasné přikázání. Proč by jsme měli vytvářet výklady?
Páter Emmanuel: A jedení rostlin není zabíjení?
Šríla Prabhupáda: Vaišnavská
filosofie říká, že by jsme neměli zabíjet ani rostliny. V Bhagavad gítě
(9.26) Šrí Kršna vysvětluje: „Jestliže Mi někdo s láskou a oddaností
obětuje lístek, květ, ovoce či vodu, přijmu to.” My obětujeme Kršnovi
jen to jídlo, které vyžaduje a potom jíme to, co zůstane. Kdyby byl
hřích obětovat vegetariánské jídlo, nebyl by to náš hřích, ale Krišnův.
Kršna je jako slunko, které dokáže očistit i moč - my to nedokážeme.
Krišna je jako král, který může přikázat, aby vraha potrestali oběšením,
ale jeho samotného se netýká žádný test, protože je velmi mocný. Jedení
jídla obětovaného Bohu je jako zabíjení ve válce. Velitel rozkáže
vojákům, aby zaútočili, a poslušný voják, který zabije hodně nepřátel,
dostane vyznamenání. Ale když ten samý voják zabije někoho ze svých, tak
ho potrestají. Tak to je i s jídlem: pokud jíme jen prasádám (jídlo
obětované Krišnovi), nedopouštíme se hříchu. Potvrzuje to Bhagavad gíta
(3.13): „Oddaní Pána jsou osvobozeni od veškerých hříchů, neboť jedí
jídlo, které je nejprve obětováno. Osoby, které však připravují jídlo
pro svůj smyslový požitek, jedí bezesporu jen hřích.”
Páter Emmanuel: Nemůže Krišna povolit jedení zvířat?
Šríla Prabhupáda: Ano
- v říši zvířat. Ale civilizovaní a zbožní lidé nejsou určeni k tomu,
aby zabíjeli a jedli zvířata. Když přestanete zabíjet zvířata a budete
zpívat Kršnovo jméno, bude všechno dokonalé. Nepřišel jsem Vás poučoval,
přišel jsem Vás požádat, aby jste laskavě zpívali jméno Boha. I Bible
to od Vás vyžaduje. Proto by jsme měli spolupracovat a zpívat, a jestli
máte předsudky proti zpívání Kršnova jména, zpívejte „Kristus” nebo
„Krišta” - mezi tím není rozdíl. Šrí Čaitanja pravil: „Bůh má nekonečně
mnoho jmen, a jelikož není rozdíl mezi Samotným Bohem a Jeho Jmény,
každé z těchto jmen má stejnou sílu jako Bůh.” Proto i když se označíte
slovy „hinduista”, „křesťan” či „muslim”, jestliže budete zpívat Boží
jméno, které se nachází ve Vašem písmě, dosáhnete duchovní úrovně.
Lidský život je určení k seberealizaci - na zjištění, jak milovat Boha.
To je pravá lidská krása. Je jedno, zda vykonáváte tuto povinnost jako
hinduista, křesťan či muslim - hlavně ji vykonávejte!
Páter Emmanuel: Máte pravdu.
Šríla Prabhupáda: Vždy
u sebe nosíme tyto korálky (ukazuje na svůj růženec se 108mi korálky),
tak jako vy máte svůj růženec. Vy meditujete na růženci, proč to
nedělají aji ostatní křesťani? Proč zahazují příležitost, která se jim
dostává v lidském těle? Psi a kočky nemohou meditovat, ale my můžeme,
protože máme lidský jazyk. Když budeme zpívat jméno Boha, nic tím
neztratíme... Naopak, získáme tím nekonečně mnoho. Moji žáci zpívají
Haré Krišna neustále. Mohli by jít do kina a nebo dělat jiné věci, ale
oni toto vše přestali dělat. Nejedí maso, ryby, vejce, nepožívají omamné
látky, nepijí alkohol, nekouří, nehrají hazardní hry, nespekulují a
neoddávají se nedovolenému pohlavnímu styku. Zpívají Svatá Jména Boha.
Jestliže s námi chcete spolupracovat, choďte do kostelů a zpívejte
„Kristus”, „Krišta” nebo „Krišna”. Kdo by proti tomu mohl něco mít?
Páter Emmanuel: Nikdo, já osobně by jsem se k Vám velmi rád přidal.
Šríla Prabhupáda: Mluvím
s Vámi jako s představitelem křesťanského náboženství. Proč raději
nedarujete kostely nám, místo toho, aby jste je zavíraly? My by jsme tam
zpívali Boží jméno 24 hodin denně. Koupili jsme na mnohých místech
kostele, které byly vlastně zavřené, protože je nikdo nenavštěvoval. V
Londýně jsem viděl hodně kostelů, které byly zavřené a nebo se využily
na světské účely. V Los Angeles jsme koupili také jeden takový kostel.
Prodávali ho, protože tam nikdo nechodil, ale kdybyste tam přišli nyní,
viděli byste tisíce lidí. Každý inteligentní člověk může pochopit
existenci Boha v průběhu pěti minut, není na to potřeba ani pět hodin.
Páter Emmanuel: Rozumím.
Šríla Prabhupáda: Ale lidé tomu nerozumění. Problém je v tom, že oni nechtějí rozumět...
Host: Myslím, že pochopení Boha není otázkou inteligence, ale skromnosti.
Šríla Prabhupáda: Skromnost
rovná se inteligence. Skromným a pokorným patří království Boží. Je to
napsané v Bibli, nebo ne? Ale ničemové tvrdí, že se můžeme stát Bohem -
dnes je tato filosofie populární. Proto není téměř nikdo pokorný a
skromný. Když si všichni o sobě myslí, že jsou Bůh, proč by měli být
skromní a pokorní? Proto své žáky učím, aby byly skromní a pokorní. V
chrámu se vždy hluboko pokloní a vzdají úctu svému duchovnímu učiteli.
Tak dělají pokrok. Skromnost a pokora velice rychle vedou k duchovní
realizaci. Ve Védských písmech je také uvedeno: „Těm, kteří mají pevnou
víru v Boha a v Jeho představitele, duchovního učitele, se vyjeví smysl
Véd.”
Páter Emmanuel: Neměla by se však tato úcta projevovat všem?
Šríla Prabhupáda: Ano,
ale jsou dva druhy úcty: osobitá a obyčejná. Šrí Kršna Čaitanja učil,
že by jsme neměli očekávat pocty pro sebe, ale vždy by jsme měli
prokazovat úctu všem, i těm, kteří k nám byli neuctiví. Osobitou úctu
bychom však měli prokazovat Bohu a Jeho čistým oddaným.
Páter Emmanuel: Ano, s tím souhlasím.
Šríla Prabhupáda: Myslím
si, že křesťanští knězi by měli spolupracovat s Haré Krišna hnutím.
Měli by zpívat jméno Kristus nebo Christos, a přestat zabíjet zvířata.
To učí Bible, to není moje filosofie. Prosím vás, konejte podle toho a
uvidíte, jak se změní situace ve světě...
Páter Emmanuel: Velice Vám děkuji.
Šríla Prabhupáda: Haré Krišna!